Een vergelijker gebruiken lijkt misschien logisch, maar er zijn nog steeds ruim 80% shoppers die er geen gebruik van maken

Het probleem van de hedendaagse online shopper is, hoe vindt u de online winkels die het product hebben dat u zoekt? De meerderheid van de consumenten is bekend met zoekmachines, zoals Google en yahoo. Het merendeel van die meerderheid zal deze zoekmachines gebruiken om producten online te vinden op de bekende sites zoals Vergelijk-Gratis.nl

Er zijn genoeg grote vergelijkers in Amerika en heel de wereld

Zoekmachines waren in mei 2007 goed voor een kwart van alle bezoeken aan Amerikaanse shopping- en classifiedsites, volgens gegevens van Hitwise, waarvan Google 15,6% van de bezoeken voor zijn rekening nam. Het probleem met deze zoekmachines is dat ze zoeken naar elke website die het product op welke manier dan ook, in welke vorm dan ook, vermeldt – vaak met miljoenen informatiesites, blogs, organisaties en handelaars – onder die neppe en echte.

  1. En daarin ligt het probleem. Er is echt te veel “troep” op het internet voor een shopper om effectief te zoeken naar producten met behulp van een algemene zoekmachine. Er komt een nieuwe categorie van zoekmachines die zich richten op het zoeken naar producten, de vergelijkingssites.
  2. De trend onder de savvy online shoppers van vandaag zijn degenen die gebruik maken van een groeiende groep van nichevergelijkingssites, in heel de wereld. Een trend die wordt gezet door de reuzen Expedia en CNet, dit zijn sites die de specifieke tools en productinformatie bieden die shoppers nodig hebben om die belangrijke aankoopbeslissing te nemen. We zullen hier later meer over vertellen.

Wie is er bang voor de grote vergelijkingswebsites?

Vertrouwen op het internet is een zorg. Ondanks hun beste inspanningen om handelaren en producten op één plaats te verzamelen, worstelen de meeste algemene vergelijkingssites met twee gebieden van zorg voor de consument – die van het benoemen van producten conventies en het ontzeggen van toegang voor nephandelaren tot hun sites.

  1. Er zijn geen gestandaardiseerde naamgevingsconventies voor producten op het internet en als gevolg daarvan wijzen handelaren productnamen aan die zij geschikt achten.
  2. Algemene vergelijkingssites ontvangen ofwel data feeds of kruipen handelssites voor productgegevens en geven exacte naamgevingsconventies die door handelaars worden gebruikt door naar hun site. Het resultaat: shoppers worden verward door maximaal 20 productnamen voor een bepaalde zoekopdracht en hebben moeite met het vergelijken van prijzen.